In deze rubriek geven we u wat algemene
informatie over het merk Matra. Het is niet onze bedoeling
de volledige geschiedenis en de activiteiten van Matra
te beschrijven. We geven hier een kort overzicht van de
huidige activiteiten van het merk Matra en u krijgt ook
een samenvatting van de roemrijke race- en autogeschiedenis
van dit Franse automerk.
Matra algemeen
Matra is opgericht in 1945 en is de afkorting van Mécannique
Aviation et Traction. Marcel Chassagny was de stichter
en had al ervaring met de luchtvaart. Na de tweede wereldoorlog
legde Matra zich in de eerste plaats toe op militaire
raketten.
Matra was actief in vele grotere en kleinere domeinen,
zoals telecommunicatie, transport (monorails) en andere
hoogwaardige technologie.
Matra Sports - Matra Automobiles
In het begin van de jaren '60 besloot Matra wat van
zijn militaire imago af te bouwen. Matra wilde meer zijn
dan alleen producent van wapens.
In de vroege jaren '60 bouwde de fabriek van Matra in
Sologne als onderaannemer de wagens van Ronné Bonnet.
In 1964 nam Matra de fabriek van Bonnet helemaal over
en presenteerde de eerste Matra-Bonnet Djet 5 op het salon
van Parijs.
Jean-Luc Lagardère werd de directeur van Matra
Sports.
Van dan af aan ging Matra ook deelnemen aan de racerij.
Aan zowat alle disciplines van de jaren 60 en 70 heeft
Matra deelgenomen: F3, F2 en F1. In de vroege jaren 70
moest Matra echter beslissen of men zich zou concentreren
op de Formule 1 of op de races met prototypes. Matra besliste
om de inspanningen voor de F1 te stoppen en zich geheel
aan de prototypes te wijden. Als resultaat daarvan werd
Matra achtereenvolgens in 1972, 73 én 74 wereldkampioen
met onvergetelijke overwinningen van de Matra racewagens
op het circuit van Le Mans. Einde 74 kondigde Lagardère
aan het personeel van Matra aan dat men zich uit de competitie
zou terugtrekken.
Na de Matra Djet ontwierp Philippe Guédon, een
ingenieur die van Simca kwam, de Matra 530. De M530 zou
tot in 1973 geproduceerd worden. In 1973 werd de nieuwe
Bagheera voorgesteld op het circuit van Le Mans. Na de
Bagheera volgden de Murena en de Rancho. Meer details
over elk van deze types vindt u onder de rubriek modellen
in deze site.
Als je het chassisplaatje van de Renault Espace bekijkt,
dan staat erop: Matra Automobiles. Zowel het ontwerp als
de fabricage zijn van Matra Automobiles. Het koetswerk
is van kunststof, net zoals de originele Matra's ook waren.
Vele van deze wagens zijn ook als prototype uitgewerkt:
de P29, de M-25 en vele andere speciale modellen.
Matra Automobiles laatst uitgebrachte type was de Avantime.
Een mooi beeld van de korte maar intensieve en roemrijke
racegeschiedenis van Matra is te zien in het museum van
Romorantin, vlak bij de fabrieken waar vroeger alle wagens
werden geassambleerd.
Sinds de overname door Pininfarina bestaat alleen nog
Matra Manufacturing & Services op zich, de andere
takken Engineering en de testbaan Ceram zijn volledig
eigendom van Pininfarina
|