In deze rubriek geven we u wat algemene informatie over het merk Matra. Het is niet onze bedoeling de volledige geschiedenis en de activiteiten van Matra te beschrijven. We geven hier een kort overzicht van de huidige activiteiten van het merk Matra en u krijgt ook een samenvatting van de roemrijke race- en autogeschiedenis van dit Franse automerk.

Matra algemeen

Matra is opgericht in 1945 en is de afkorting van Mécannique Aviation et Traction. Marcel Chassagny was de stichter en had al ervaring met de luchtvaart. Na de tweede wereldoorlog legde Matra zich in de eerste plaats toe op militaire raketten.
Matra was actief in vele grotere en kleinere domeinen, zoals telecommunicatie, transport (monorails) en andere hoogwaardige technologie.

Matra Sports - Matra Automobiles

In het begin van de jaren '60 besloot Matra wat van zijn militaire imago af te bouwen. Matra wilde meer zijn dan alleen producent van wapens.
In de vroege jaren '60 bouwde de fabriek van Matra in Sologne als onderaannemer de wagens van Ronné Bonnet. In 1964 nam Matra de fabriek van Bonnet helemaal over en presenteerde de eerste Matra-Bonnet Djet 5 op het salon van Parijs.
Jean-Luc Lagardère werd de directeur van Matra Sports.
Van dan af aan ging Matra ook deelnemen aan de racerij. Aan zowat alle disciplines van de jaren 60 en 70 heeft Matra deelgenomen: F3, F2 en F1. In de vroege jaren 70 moest Matra echter beslissen of men zich zou concentreren op de Formule 1 of op de races met prototypes. Matra besliste om de inspanningen voor de F1 te stoppen en zich geheel aan de prototypes te wijden. Als resultaat daarvan werd Matra achtereenvolgens in 1972, 73 én 74 wereldkampioen met onvergetelijke overwinningen van de Matra racewagens op het circuit van Le Mans. Einde 74 kondigde Lagardère aan het personeel van Matra aan dat men zich uit de competitie zou terugtrekken.

Na de Matra Djet ontwierp Philippe Guédon, een ingenieur die van Simca kwam, de Matra 530. De M530 zou tot in 1973 geproduceerd worden. In 1973 werd de nieuwe Bagheera voorgesteld op het circuit van Le Mans. Na de Bagheera volgden de Murena en de Rancho. Meer details over elk van deze types vindt u onder de rubriek modellen in deze site.
Als je het chassisplaatje van de Renault Espace bekijkt, dan staat erop: Matra Automobiles. Zowel het ontwerp als de fabricage zijn van Matra Automobiles. Het koetswerk is van kunststof, net zoals de originele Matra's ook waren. Vele van deze wagens zijn ook als prototype uitgewerkt: de P29, de M-25 en vele andere speciale modellen.
Matra Automobiles laatst uitgebrachte type was de Avantime.

Een mooi beeld van de korte maar intensieve en roemrijke racegeschiedenis van Matra is te zien in het museum van Romorantin, vlak bij de fabrieken waar vroeger alle wagens werden geassambleerd.

Sinds de overname door Pininfarina bestaat alleen nog Matra Manufacturing & Services op zich, de andere takken Engineering en de testbaan Ceram zijn volledig eigendom van Pininfarina